maandag 13 december 2010

Waarover praat ik?


Wow, na de eerste tekst al een waarschuwing en een tip gekregen! Dat is nu net wat ik graag met mijn blog wil, kennis, ervaring en emoties delen over onderwijsinnovatie.

Hoe pak je zo’n blog dan aan? Moet het over (inter)nationele, regionale of locale kwesties gaan? Moet het wetenschappelijk verantwoord zijn, een reactie of een mening bevatten? Mag je wat prikkelen, uitdagen? Hoe staat je werkgever er tegenover? Zijn “privĂ©” zaken ook mogelijk? Zoals een mailtje met collega X waarvan de linkerarm tijdelijk niet werkt en je je afvraagt of die collega in de rolstoel dan wel rechtdoor kan rijden…? Hoe ga ik om met reacties, reageer ik daar direct op, mail ik aan de afzender, Tweet ik hen? De tijd zal het leren….

Het beste advies kreeg ik van een vrouwelijke collega die mij uitlegde dat je je onderbuik gevoel moet volgen. Nu kende ik dat niet zo en ik hield het er op mijn eerste gedachte te volgen. We hebben er over gediscussieerd en sindsdien ben ook ik onderbuikgevoelens aan het kweken en volgen. Dus dat ga ik ook toepassen op deze blog. Volg je gevoel, daag uit, prikkel en deel je mening, meer columnachtig dus.

Willem ik hoop dat je me wat verder op weg helpt. En als antwoord op je vraag wat "vernadert" is zou ik natuurlijk kunnen zeggen dat het een juridische term is (zie internet), maar het was gewoon een typefoutje en het moet natuurlijk "verandert" zijn. Wat mij overigens gelijk bij mijn lagere school brengt, ik zat in een gemengde klas 4, 5, 6 met een meester die net niet meer de “pedagogische klap” mocht uitdelen (dat overigens soms nog wel eens vergat, dat dit niet meer mocht bedoel ik), maar waarbij het niet ongewoon was om een uurtje in de hoek te staan. Dat ik dyslectisch ben is nooit opgemerkt, dat ik school niet leuk vond wel denk ik, ik was een kei in voetballen (in een klas met 3 jongens) en deed graag boodschappen voor de juffrouw van klas 1, 2, 3 waarbij ik zo lang mogelijk weg bleef. Waarschijnlijk heb ik dan ook mijn taal en rekenbasis niet op orde.

Hetgeen me op het onderwerp van mijn blog van morgen brengt:
Onze minister kan niet vegen en daardoor heeft ze na PISA een stuk van de managementsamenvatting gemist……

3 opmerkingen:

  1. Ik vind vernaderen ook wel een mooi woord. Het onderwijs vernaderd verder door het huidige beleid....
    Roel Smabers

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou het onderwijs tot een quantumsprong in staat zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Yvonne Er staat een vraagteken achter, dus het is een vraag. Ik heb alleen ervaring binnen dat binnen creatieve opleidingen dit soort veranderingen mogelijk zijn. Misschien is dat een belangrijke eigenschap voor de quantumsprong? Ennuh er zijn niet zoveel creatieve opleidingen.... Wie heeft andere ervaringen?

    BeantwoordenVerwijderen