Onze minister heeft het over een betere aanpak van taal en rekenen, afschaffen van al die profielen. Ze heeft goed gekeken naar topland Finland. Nu verdenk ik haar er van nog niet vaardig te zijn op het gebied van het “vegen” op haar nieuwe device en dat ze dus de tweede pagina heeft gemist. En daar staan toch heel belangrijke zaken, toegegeven ze kosten geld wanneer je ze gaat uitvoeren. Het heeft namelijk met de pedagogische en didactische deskundigheid van de docenten te maken, dat kun je lezen op de site van de nationale onderwijsgroep:
Alle leraren academisch opgeleid. Leraren in het basisonderwijs hebben een pedagogische master op zak. Leraren in het voortgezet onderwijs hebben een academische opleiding in een specifiek vak afgerond, aangevuld met een pedagogische aantekening.
Pedagogisch klimaat
Door hun (pedagogische) opleiding beschikken Finse leraren over grote pedagogische kwaliteiten. In het oog springend is de manier waarop leerlingen feedback krijgen, onder andere op klasniveau. Met behulp van een speciale projector laten kinderen hun schrift bijvoorbeeld zien aan klasgenootjes. Leerlingen en leraar reageren daarop en stellen vragen, altijd op een positieve, opbouwende manier. Deze klassikale werkvorm wordt zeer intensief toegepast en bevordert dat leerlingen van elkaar leren.
Ook in de 1-op-1 interactie zien we de pedagogische kwaliteiten van Finse leraren heel duidelijk terug. Zij corrigeren leerlingen niet op een directe manier, maar stellen hen heel gerichte vragen. Door het stellen van de juiste vragen boren zij relevante voorkennis aan en prikkelen de creativiteit en oplossingsgerichtheid van de leerling.
Op Finse scholen wordt gewerkt met schoolbrede gedragsregels, die in alle klassen, op het schoolplein en in de aula gelden. Leerlingen kennen die regels en leven ze daadwerkelijk na. Deze regels zorgen voor een opvallende rust en prettige sfeer in de school en de klassen.
Didactiek
Finland is veel meer dan Nederland gefocust op de basisvakken taal en rekenen. Verder valt op dat veel lesstof op een eerder moment wordt aangeboden. Leerlingen van groep 3 maken bijvoorbeeld al kennis met breuken en vermenigvuldigen.
Nederlandse klassen liggen vaak vol met hulpmiddelen, maar ze worden lang niet altijd optimaal gebruikt. In Finland zijn er niet veel, maar wel kwalitatief goede materialen beschikbaar: concrete materialen, waarmee kinderen langdurig werken en die bijdragen aan een betere begripsvorming.
Dus minister leer te vegen en niet alleen op uw I-pad, I-phone of Android, maar juist ook op het bijeenvegen van voldoende geld voor pedagogisch/didactische scholing op niveau, 5 miljard tegen de bezuinigingen in dat is best een moeilijk klusje, lerarenopleidingen, uitgevers, docenten zelf, bestuurders, SURF, bedrijfsleven pak op die handschoen, toch??! Saxion heeft ook een start gemaakt door gelden vrij te maken om een leergang didactiek in ICT rijke omgevingen voor docenten te ontwikkelen, daarover binnenkort meer.
Het gaat de minister alleen om "scoren" op de korte termijn, de BON tevreden stellen. Misschien kun je dit ipv te bloggen beter naar de minister mailen.
BeantwoordenVerwijderen@Yvonne als jij nu eens de url naar de minister mailt dan is mijn blog daar meteen bekend.
BeantwoordenVerwijderen"Saxion heeft ook een start gemaakt door gelden vrij te maken om een leergang didactiek in ICT rijke omgevingen voor docenten te ontwikkelen, daarover binnenkort meer."
BeantwoordenVerwijderenIk ben daar nieuwsgierig naar en ga je volgen