vrijdag 17 december 2010

Ontwikkelingen, ICT-toepassingen, trends en uitdagingen in ICT&O-land

Een document dat iedereen die geïnteresseerd is en te maken heeft met ICT&O moet lezen is het vrijgegeven hoofdstuk 7 van het handboek “Effectief opleiden” geschreven door Frank Kresin en Renée Filius. Het mooie van beide auteurs is dat ze in hun stuk aangeven graag van feedback voorzien te worden, wat mij betreft is dat applaus voor de opzet en compleetheid van het stuk, volgens mij komen alle (actuele) onderwerpen aan bod.

Het stuk beantwoordt de volgende vragen:
  1. Welke ontwikkelingen hebben de invulling van ICT in het hoger onderwijs in de afgelopen vijf jaar bepaald?
  2. Tot welke ICT-toepassingen in het onderwijs heeft dit geleid?
  3. Welke trends, uitdagingen en technologieën gaan in de nabije toekomst een rol spelen op het gebied van ICT in het hoger onderwijs?

De antwoorden op de drie vragen leiden tot slot tot een aantal aanbevelingen, die volgens mij door het hele hoger onderwijs ter harte genomen moeten worden. Het stuk en de aanbevelingen kan gebruikt worden als kader voor innovatieve samenwerking en een paraplu voor de uitwerking van de onderwerpen in SURF-verband. Het zou veel waard zijn wanneer niet dezelfde activiteiten parallel op 30 verschillende plaatsen worden uitgevoerd. Bundel de technology scouts, maak docenten- en studentenpanels, zet ze centraal en luister naar beide groeperingen, om mooi nieuw onderwijs te maken. Boeiend, uitdagend en modern. Zet flankerend onderzoek op, maar laat je niet weerhouden om flink te innoveren, ook al is het effect nog niet bewezen. Dat lijkt mij een prima plan!

SURF community bundel de lokale initiatieven en werk die gezamenlijk uit, zou ik zo zeggen. Een verdiepende rol voor het platform ICT & Onderwijs lijkt me voor de hand te liggen!

1 opmerking:

  1. Interessant artikel, mooi overzicht van diverse ICT-hulpmiddelen, beschreven over het volle pectrum aan mogelijkheden. Idee om de inhoud te leggen naast de huidige en van beleid en of visie geplande activiteiten binnen de onderwijsorganisatie

    BeantwoordenVerwijderen