van onderwijs die de verkeerde keuzes maakt of anders gezegd: hoe de minister er voor zorgt dat we niet in de top 5 belanden. Sterker nog, we missen de boot, de aansluiting, onze technologische voorsprong!
Ik doel op de korte termijn, reactieve speerpunten (taal, rekenen, wiskunde, profielen) van de minister. Zij moet uitgaan van een onderwijsketen van de peuter die ongeveer 20 jaar duurt, we leiden dan op voor de maatschappij van 2030 en verder….
Ik zal een korte uitwerking waarom we de verkeerde accenten leggen aan de hand van het speerpunt taal/Engels in relatie tot de technologische veranderingen in de samenleving.
Wanneer de iPad III alles vertaalt, we niet meer schrijven, maar “video boodschappen” en jouw iPad staat op jouw taal ingesteld, het maakt niet uit in welke taal de ander het bericht aan je doet toekomen. Dat kan met tekst nu al Google Translate, spraak en elke taal of dialect. Een kwestie van tijd en “lerende” systemen. En als alles vertaalt wordt, kunnen er wel weer eens nieuwe talen of één nieuwe taal ontstaan. Het maakt niet uit of je wordt, word of wert zegt of schrijft het komt goed afhankelijk van je leeftijd en regio waar je woont is de spelling en uitspraak correct hoor! Dat geldt natuurlijk ook voor bestaande websites, teksten, enzovoort. Waarom zouden we dan een accent op taal in het onderwijs leggen?
Youtube is niet voor niets zo’n succes en ook experimenten in het onderwijs met beeld en geluid, verrijkte weblectures, opgenomen instructies, leerkracht24, vragenbanken, Skype , Twitter, Whatsup, Wikipedia, Facebook, enzovoort geven de goede richting aan.
Ik wil ook graag nog even ingaan op twee interessante reacties op mijn blogbericht van gisteren:
1. moeten we het huis nog wel uit (Willem Karssenberg)
Ja, natuurlijk moeten we ons huis uit. We zijn immers sociale wezens, waarom denk je dan dat de social media zo’n vlucht neemt? We moeten in het onderwijs leren acteren, sporten, muziek maken, emoties delen, communiceren, vrijdenken, samenwerken, enzovoort, enzovoort.
2. ons lichaam wordt het datacenter, MIT experimenteert er al mee (Weebeetje)
Geloof je het niet, nu denk dan maar eens aan een ontwikkelreeks van toetsenbord, muis, draadloze muis, WII console, lichaam als console bij de WII, had je dat 10 jaar geleden gedacht? We hebben dus helemaal geen devices meer nodig, als we maar connected zijn. We moeten in het onderwijs leren hoe we de juiste vragen moeten stellen (zo is het onderwijs ook ontstaan), wanneer er geen reactie komt op de vraag: “zijn er nog vragen” dan gaat er iets cruciaal mis.
We moeten in ons onderwijs aandacht hebben voor analyseren, onderzoeken en ondernemen!
Minister houdt het gedachtegoed van de netwerkschool 2.0 (3.0) in ere, doe dat ook in geheel nieuwe omgevingen, niets in de behoudende bestaande schoolcultuur, dat gaat niet lukken. Zorg voor DESADOK experimenten. (DE School Aan De OverKant). Doe dat vanuit de keten gedachte, we waren al op de goede weg, maar u heeft naar de “oude” stroming geluisterd. Niet doen, zou ik zo zeggen! Regeren is vooruit zien, toch?
Dus: niets accent op taal, maar op acteren, muziek maken, emoties delen, communiceren, vrijdenken, samenwerken, analyseren, onderzoeken en ondernemen! Zorg voor een lief, openminded, inlevend en onderzoekend mensbeeld, volgens mij gaat het dan goed komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten