zaterdag 30 april 2011

Onderwijsinnovatie en kwaliteit?!

Het zou toch mooi zijn als de lezers van “mijn” blog eens helpen om aan te geven wat de kwaliteitsimpuls nu is van het gebruik van ICT in het onderwijs. Kwaliteit lijkt in eens een hot item, dat is het natuurlijk helemaal niet of het is het natuurlijk wel maar van alle tijden.


Uiteraard gaat het om de kwaliteit van de docent, ondersteuner, manager en …… student?

Wanneer je nu werkt als ondersteuner en leest dat die er uit moeten evenals de managers (je zult dus maar manager zijn van een ondersteunende dienst ;-), wordt het dan geen tijd om eens te laten zien wat ICT in het onderwijs aan innovatie en ook zeker aan kwaliteit van het onderwijs kan bijdragen?

Zo kun je natuurlijk denken aan allerlei “kleine kwaliteit” zaken als rooster, cijfers, overzichten op tijd, op elke device, op elk tijdstip op elke plaats beschikbaar. Heerlijk voor de studenten, niet voor niets naar school, het goede lokaal, de juiste toets weten, enz. enz. Overigens moeten al deze processen wel in goede banen geleid worden en dat willen docenten vast niet zelf doen.

Dan kun je denken aan kwaliteit van het onderwijs met behulp van ICT. Denk aan het onderwijs materiaal is georganiseerd vindbaar, mededelingen staan bijelkaar, opdrachten worden makkelijk bij de docent ingeleverd, gebruik van video en audio als bewijsmateriaal, portfolio met bij elkaar behorende documenten, blog, wiki’s waarin samengewerkt wordt aan kennis. Verschillende werkvormen met behulp van ICT waardoor het onderwijs boeiend en uitdagend blijft (face-to-face met digitale ondersteuning, mix van online en F2F en zelfs zelfstudie of afstandsonderwijs via de Digitale Leer Omgeving).

En wat te denken van digitaal toetsen? Na toetsafname direct resultaten. Analyse van de afgenomen vragen, slechte vragen er uit, vragen aanpassen en goede vragen behouden. Random vragen trekken uit een itembank zorgt voor docentonafhankelijk toetsen.

Gebruik van weblectures (vooral verrijkt met verwijzingen naar stof, bronnen, experts) leveren een optimale herhalings- en oefenmogelijkheid op. Geen docent wordt er “moe” van. Pieken liggen dan ook vaak voor tentamens, op zoektermen van onderwerpen die de studenten “moeilijk” vinden.

Studenten kunnen via internet zo vaak als ze willen oefentoetsen maken. Oefening baart kunst en dus leidt dit tot een beter niveau.

Waar ik een beetje (heel erg) moe van wordt zijn al die mensen die roepen dat het koninkrijk terug moet naar de docent. Van mij mag dat een keizerrijk zijn wanneer die docent kwaliteit levert inclusief zinnig gebruik van ICT. En daar zou wel eens een probleempje kunnen opdoemen. Kwaliteit ligt niet opgesloten in een functie (denk ik), kwaliteit is net zo goed als de zwakste schakel in het systeem.

Ik roep iedereen om NU met voorbeelden te komen hoe we de kwaliteit van het onderwijs(systeem) kunnen verbeteren. Niet wijzen naar anderen maar met goede ideeën komen, met werkbare voorbeelden. Vanuit verschillende perspectieven helemaal mooi, studentperspectief, docentperspectief, studieloopbaanbegeleider, manager, noem maar op….

Niet klagen, niet zeuren, niet betweterig, niet mokkerig, niet over geld, maar gewoon hele goede ideeën, kom op en zet het (imago van) het onderwijs weer op de kaart!

Ik hoop op heel veel reacties, ik maak er dan graag een bundeling van en bied die aan onderwijs Nederland aan. Ik ben zelf al vast begonnen met reageren :-)) Voor de rest hoop ik tips, experts, bronnen enz van de lezers te ontvangen. Elke bijdrage/reactie is welkom en waardevol, dus leef je uit!

11 opmerkingen:

  1. Een voorbeeld: we bundelen de expertise van de vakdocenten die vragen inleveren die door toetsdeskundigen worden vertaald in goede toetsvragen. Zo krijgen we in korte tijd veel vragen over kennisstof. Iedereen of die nu bij heeft gedragen of niet kan over die items beschikken. Uiteraard word je betaald voor de vragen die je aanlevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een voorbeeld: heel het onderwijs deelt experts met elkaar. Studenten / leerlingen kunnen experts raadplegen wanner die beschikbaar zijn, en als het er veel zijn zijn er altijd wel enkele beschikbaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een voorbeeld: een docent neemt een weblecture op, met tagging op onderwerpen. Een bibliothecaris zorgt voor de juiste metadata en verrijking. Daarna wordt het als Open Educaional Resource beschikbaar gesteld (wat een rijkdom en actualiteit zal er ontstaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een voorbeeld: vakcollegae zetten een digitaal vaklokaal op waar alles waar zij zo warm voor lopen vindbaar is, van korte uitleg, tot verdiepingstof en oefentoetsen en.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een voorbeeld: een competentie is Kennis, Inzicht, Vaardigheid en Houding in een bepaalde beroepscontext. Maakt het dan uit welke didactische werkvormen worden gebruikt? Of men het als geheel of samenstel ziet? Of we weten wat de didactische principes zijn? de Pedagogisch principes? De vakdidactiek? Ja zeker! Kunne we dus een systeem bouwen dat SMART zorgt voor kwaliteit, de studenten boeit? Ja zeker, dat ligt bij de kwaliteit van de uitvoerenden, dus een belangrijke HRM zaak. Samenvattend: Human Capital, goede gesprekscyclus, deskundigheidsbevordering en de juiste man/vrouw op de juiste plaats!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een voorbeeld: kijk naar je onderwijsorganisatie, wat is de bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs van de professional? Niet, opheffen die functie. Dus: opnieuw doorlichten en dat wat "doorgeschoten" is terugsnoeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een voorbeeld: docenten kunnen online door leerlingen gemaakt werk bekijken en zo alvast voorbereiden op de les (bijv. veelgemaakte fouten) en onderwijsleergesprek. Niet al het "zelfstandig werk" meer verplicht tussen vier muren maar anyplace, anytime en binnen die vier muren het "samen leren".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien moet ik er een keer een stukje over schrijven:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Misschien helpt het ook als we gewoon slimmer gebruik maken van wat er als is, zoals Willem's en mijn websites in plaats van weer nieuwe ideeën te genereren?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is (denk ik) echt niet zo moeilijk om iets dat je kan verzinnen te maken of te laten maken. Kwaliteit heeft altijd te maken met 'relatie', 'inhoud' en 'inspiratie'. Leren is een makkie!:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al jaren zie ik de mogelijkheden en heb ik de mogelijkheden gehad om ict toe te passen tijdens mijn lessen. Ik had gelukkig 30 computers in mijn lokaal. Samen laten werken via google docs. Kan sinds kort met Google cloud. Aanbieden van planners agenda's.Trainen van toetsen met Wintoets. Alles valt of staat met de beschikbaarheid van computers. Met 30 computers en 800 leerlingen in een studieruimte schiet het niet erg op.(zonder toezicht). jammer ik ben nu met pensioen.Een aantal instucties staan nu online voor iedereen
    sites.google.com/site/leerstrategieen/

    BeantwoordenVerwijderen