donderdag 7 april 2011

Onderwijsinnovatie versnellen: ZSM met LQ

Yvonne Kleefkens,
Directeur HERA, Masters in Leren Leren

Van huis uit ben ik wiskundige en ict-er, en om die reden ben ik niet zo snel onder de indruk van ‘innovaties’. De mobiele telefoon is een prettige innovatie, maar het idee dat ieder type mobiele telefoon zijn eigen type adapter moest hebben is nutteloos, zo niet irritant. Ik ben dus een liefhebber van ZSM: zo simpel mogelijk innoveren met een oog voor standaards. Ook kijk altijd naar 2 aspecten: wat (inhoud) en hoe (wijze van werken). Technologie invoeren is één van de meest voor de hand liggende ‘innovaties’, namelijk die van het hoe. Dankzij ons mobieltje en de e-reader kunnen we nu op meer plaatsen en in meer situaties communiceren en informatie verwerken dan ooit. Boeken nemen ineens veel minder ruimte in onze vakantiekoffer in.

En innoveren moet geen doel op zich zijn, dat doe je bijvoorbeeld om (maatschappelijke) problemen op te lossen op een manier die nieuw is en een duidelijk positief effect heeft. Innoveren van het onderwijs kan het hoe versnellen. Zoals het gebruik van didactische werkvormen en leerstrategieën, die gebaseerd zijn op wetenschappelijk kennis over het brein en leren. Je kunt dan dezelfde stof in minder tijd verwerken, je studie in 3 in plaats van 4 jaar doen. Ook kan innoveren iets nieuws toevoegen: bijvoorbeeld Leren Leren aan het onderwijscurriculum toevoegen om het leervermogen (LQ = Learn & Leadership Quality) van leerlingen vrij te maken en te vergroten. Zodat hun resultaten met 3 niveaus of punten stijgen. En wetenschappelijk onderzoek naar de effecten Leren Leren met behulp van "leren is een makkie" uitvoeren. Dat kan weer leiden tot uitbreidingen op Leren Leren.

"Leren is een makkie" is met een zeer krap budget gemaakt, namelijk voornamelijk mijn vrije tijd, en met hulp van een stagiairs en afstudeerders, simpel html (web 0.0) en wordt nog steeds via Frontpage onderhouden. Excuses, de online planner is php. Intussen vinden per maand wel meer dan 12.000 leerlingen uit het basis- en middelbaar onderwijs hun weg naar de website en krijgen daar antwoord op hun leerproblemen. Inhoudelijk innovatief? Dat moet je maar voor jezelf beoordelen, neem er eens een kijkje.

En wil je meer weten over Learn & Leadership Quality (LQ) ga dan op bezoek bij onze LQ toolbox.

Andere sites waar we bij betrokken zijn geweest:
Ontwikkeld voor Saxion en Betatechniek, een site behulpzaam bij de ontwikkeling van diverse leren leren vaardigheden op HBO niveau
Analyseren, Communiceren,  Motiveren, Onderzoeken, Plannen, Projectmatig werken en Reflecteren

Ontwikkeld voor Saxion en ROC Twente en Aventus:
1. een site die mbo studenten helpt te besluiten wel of niet door te studeren
2. een site voor studieloopbaanbegeleiders

Ontwikkeld voor de HVA, toetsvormen en hoe je als student daarop voor te bereiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten