dinsdag 29 maart 2011

Levenslang (digitaal) toetsen……

Misschien moeten we het adagium "levenslang leren" wel veranderen in "levenslang toetsen". Het moet gaan over talentontwikkeling, het meten van de vooruitgang met bijbehorende beloning, dan is/wordt het ook leuk om jezelf te toetsen, toch? En wanneer je het leuk vindt om jezelf te toetsen, dan vind je het vast ook leuk om te zien dat je het goed doet. Om iets goed te doen moet je je meestal inspannen en als we het goed doen vertalen in talentontwikkeling of anders gezegd “leren”, zijn we dan niet waar we wezen willen in het “onderwijs”?

Science van The New York Times refereert aan een onderzoek dat leidt tot deze titel en intro van het artikel “To Really Learn, Quit Studying and Take a Test. Taking a test is not just a passive mechanism for assessing how much people know, according to new research. It actually helps people learn, and it works better than a number of other studying techniques.”.

Dat ICT hier een belangrijke rol in moet spelen is geen discussie meer waard. Dat docenten wat meer bagage moeten krijgen in goede manieren van toetsen en toetsvormen, lijkt haast evident. Hier kan de SURF Academy een mooie rol op zich nemen. Koppel dit alles aan het programma Toetsing en Toetsgestuurd leren die SURF heeft uitgezet rondom dit onderwerp en er lijken mooie ontwikkelingen aan te komen!

Zo las ik gister op het Blog van Sander Schenk, mooie (Amerikaanse/Britse) voorbeelden als “Connect” en “My … Labs”. Hoewel Sander betoogt dat wij als taalgebeid te klein zijn om de uitgevers te bewegen, vraag ik me dat af. We moeten wellicht de uitgevers het niet alleen laten doen, ga nu eens uitrekenen hoeveel effort we met z’n allen stoppen in het maken van (digitale) toetsen. Laten we dat eens bundelen, dan is er volgens mij best één en ander mogelijk!

Wanneer we het over toetsen met behulp van IT hebben denken we vaak aan de toetsafname programma’s met gesloten vragen als QuestionMark Perception, TestVision, Mapple-T, Wintoets, enz. Dat is het automatiseren van de kennis (en inzicht) vragen. Dat er meer dan MC-vragen, ja/nee, waar of niet waar vragen zijn is bekend, echter de overige types vragen worden minder (snel) gebruikt, aanwijs- of hotspotvragen, meer uit meer, multimediavragen enz. Open vragen in deze omgevingen kunnen wel, maar doen het voordeel van geautomatiseerd nakijken weer te niet.

En toch weten we dat er veel meer manieren van toetsing zijn, we gebruiken ze al langer, zoals bijvoorbeeld de:

kennistoets, essaytoets, casustoets, voortgangstoets, overalltoets, vaardigheidstoets, peerassessment, projecttoets, stageopdracht, praktijkopdracht, gedragsassessment, afstudeeropdracht, intaketoets, criteriumgericht interview, reflectieopdracht, peer annotation, vragen maken, presentatie, boekverslag, portfoliotoets, gaming level, spreekbeurt, proefwerk, luistertoets, werkstuk, mondeling, ICT opdrachten, verslag, enquêtes, 360 graden feedback, gesprekscyclus: taak/doelstellingen, functionerings- en beoordelingsgesprek.

Veel van de vormen zijn mooi uitgewerkt op

de site van de HvA.

Wat daarbij opvalt is dat bij veel van deze vormen nog (te) weinig ICT ondersteunende omgevingen zijn en als ze er al zijn worden ze nog weinig of niet gebruikt. Hier ligt een mooie opdracht om dit eens op een meer samenwerkende manier op te pakken en uit te werken. Voor het HBO zou dat goed kunnen in de bij SURF net opgerichte Special Interest Group Toetsing, dat zij vast en zeker samenwerking zullen zoeken met andere SURF SIGs als Serieus Gaming, Webstroom, Digitale Leer- en Werkomgeving en Portfolio lijkt me voor de hand te liggen.

Ik zal hieronder eens een eerste poging doen wat ICT-toepassingen te benoemen, ik hoop dat de lezers volop aanvullingen gaan geven en dat dit dan in de landelijke samenwerking opgepakt wordt. Ik hoop dat, omdat ik denk dat hier nog een wereld te winnen valt. Heb je voorbeelden van best practices dan zijn die natuurlijk ook erg welkom!

Kennistoetsen
QuestionMark Perception, TestVison, Wintoets, Maple T.A., Blackboard, Hot Potatoes
Digitaal Portfolio
Blackboard, Winvision, Sharepoint DPF e.a.
Weblog
Blogger, Blackboard,
Annoteren
IVLOS , Peer Evaluatie Leiden
Peer Feedback
Scorion Scan, Peer Feedback Tool departement Informatica van de Universiteit Utrecht, Dividu, Blackboard
Enquêtes
Parantion Websurvey, Netq, IERS
Presenteren
PowerPoint, Prezi, Showbeyond
...................

3 opmerkingen:

  1. Levenslang toetsen... ik vind 'm mooi Heino! Want, zoals je zelf al aangeeft, wijst onderzoek steeds duidelijker uit dat je door (jezelf) te toetsen uitstekend kunt leren. Wat dat betreft is de naam van het SURF-programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren goed gekozen. En als de krachten bundelen, dan kan er inderdaad veel. Lijkt me een mooi streven.

    Nog een klein puntje: systemen als Questionmark Perception kunnen tot op zekere (beperkte) hoogte ook open vragen aan. Er zijn bijvoorbeeld kort-antwoord en numerieke vraagtypen beschikbaar die prima werken. Als het gaat om langere antwoorden, dan schieten de bekende systemen inderdaad tekort. Jammer, want dat het wél kan, bewijst het systeem dat de Open University in het VK gebruikt. Op het blog van Sally Jordan zijn mooie voorbeelden te vinden van dit systeem. Met ook mooie feedbackmogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Heino, ook ik geloof in een levenlang toetsen. Verder geloof ik dat we met elkaar en samenwerkend zeker verder komen. Vanuit dat perspectief wil ik wijzen op onze toetssoftware TeleToets die behalve voor online toetsen de gehele examenlogistiek online verzorgt. Kijk maar eens op www.andriessen.nl of www.onlineexamineren.nl. Voor voorbeeld toetsen www.andriessen.nl/examenlogistiekportal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In aanvulling op de lijst van ICT-toepassingen wil ik ook N@Tschool! noemen. Binnen Fontys Hogescholen wordt het zowel gebruikt voor Digitaal Portfolio als voor Kennistoetsing.
    Ik ben zelf betrokken bij de inrichting van itembanken in N@Tschool! voor een groeiend aantal opleidingen. Het programma wordt bij ons voornamelijk gebruikt voor papieren toetsing en de daarbij behorende toetsverwerking. Vol ongeduld wacht ik op de volgende versie van N@Tschool! waarmee we ook grootschalig kunnen inzetten op beeldschermtoetsing.

    BeantwoordenVerwijderen