dinsdag 23 augustus 2011

Social Media in het Hoger Onderwijs: regie of nie?

Hans Outhuis  

Verbieden?

Na de rellen in Engeland begin augustus gingen er al snel stemmen op om social media plat te leggen. Ook Diederik Samson suggereerde dat via twitter.

Blokkeren van onwelgevallige applicaties, voorzieningen of websites gebeurt wel vaker, ook in het hoger onderwijs. We kennen daar binnen onze eigen instelling allemaal wel voorbeelden van. Doorgaans is dat een heilloze weg. Het geeft een hoop gedoe en is in het geval van social media zelden effectief. De recente ontwikkelingen in Noord-Afrika bewezen dat. En gelukkig maar, het gebruik van social media is doorgaans een positieve ontwikkeling ( bleek ook in Noord-Afrika).
Dat geldt ook voor het hoger onderwijs; het maakt nieuwe manieren van kennisdelen mogelijk. Naast centrale bronnen van kennis, delen medewerkers en studenten kennis rechtstreeks met elkaar.

Regisseren en faciliteren
Vrijheid blijheid lijkt een voor de hand liggend uitgangspunt bij het gebruik van social media, maar regie is wel nodig als het gaat om het gebruik van social media binnen de instelling.
Ook Saxion is daarmee bezig.
Het gaat daarbij om vragen als:
  • Wat winnen we als we ermee aan de slag gaan; wat verliezen we als we het gebruik op z’n beloop laten?
  • Wat is de relatie met een ontwikkeling als Het Nieuwe Werken?
  • Hoe verhouden social media zich tot andere vormen van communicatie (intranet, mail) is het (gedeeltelijk) vervanging of komt het erbij?
  • Welke vormen gaan we in de schijnwerpers zetten en geldt dat voor alle doelgroepen (uit een onderzoek van de TU Delft in 2010 bleek twitteren vooral hip te zijn onder oudere jongeren (35-44), maar nauwelijks gebruikt te worden door studenten, )
  • Gaan we spelregels met elkaar afspreken (en welke dan?) of niet
Op welke wijze kan het gebruik van social media gefaciliteerd /gestimuleerd worden:
  • Beschikbaar stellen van systemen en voorzieningen
  • Organiseren (voor anderen dan de “innovators”) van ondersteuning (instructies voor gebruik/ organiseren van zelfhulp/beschikbaar stellen best practices)
  • ?
Het belang van regisseren en facilteren werd me deze maand (augustus 2011) ook duidelijk toen ik het vakantievoornemen uitvoerde om de stap te maken van een passief naar een actief gebruiker van socialmedia (http://hansouthuis.blogspot.com/)

Samenwerken!
Wat ook moet is samenwerken op dit gebied. Als Hoger Onderwijs-instellingen hadden we er in het verleden er een handje van zelf op allerlei terreinen het wiel uit te willen vinden. Gelukkig is dat veranderd. SURF heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. De samenwerkingsinfrastructuur SURFConext is een van de vele voorbeelden van die samenwerking. Bij die infrastructuur zijn ook social media een aandachtspunt. De vragen die ik hierboven beschreef spelen natuurlijk bij alle instellingen. Zonde, omdat ieder voor zich te gaan bedenken.

Laten we daar maar eens wat regie op gaan voeren.

Hans Outhuis is Corporate Informatiemanager bij Saxion en lid van het DB van het CIO-beraad van SURF

1 opmerking:

  1. Een heikel onderwerp regie voeren, maar wel een logische. Misschien moeten we regie meer zien als samenwerken en (informele) afspraken maken. Zo heb je vaak een paar voorlopers op bepaalde gebieden, aanhaken brengen en halen, dat zou mooi zijn. Informeel kun je al veel "meeliften" via slim gebruiken van hashtags en het volgen van landelijke trekkers via bijvoorbeeld Twitter.
    De vraag is wie en hoe gaat er regie voeren? SURFfoundation/net en wie dan CIO beraad? HBO raad? SIGs? Besturenplatforms? Topdown?? Ook vooral samenwerken met MBO/VO? Dus Kennisnet? MBO raad? SAMBOict? Maar ik ben het helemaal met je eens dat we niet overal het wiel hoeven uit te vinden (tenzij nodig voor het proces en brrrrr drrrrraaagvlak).
    Heb jij of iemand anders een idee hoe dat regie voeren er uit zou kunnen zien? Wiki? Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen