maandag 6 juni 2011

Weblectures? Nee, VLA!

We hadden vorige week nuttige discussies over de inzet van video in het onderwijs in ons ICTO team.Ik heb dat wat ruw uitgewerkt en ben natuurlijk erg benieuwd naar aanvullingen, aanscherpingen enzovoort. Overigens het maken van VLA moet elke docent kunnen, het is gewoon een vorm van lesvoorbereiding. Daar waar mogelijk kunnen met name bibliothecaressen bij de verrijking een mooie rol spelen!

Wat te doen met weblectures van 45, 90 minuten of zelfs langer? We weten toch dat jong volwassenen een spanningsboog van zeg 12 minuten maximaal hebben? Studenten spelen de weblectures gewoon met dubbele afspeelsnelheid af. Dan kost het minder tijd. Zouden dan op de lerarenopleiding de docenten niet moeten leren twee keer zo snel te spreken? Dan kunnen we de lestijd halveren…… Studenten zoeken in de weblecture die stukken op waar ze moeite mee hebben of het niet zo goed snappen. Een beetje ervaren docent weet al voor zijn les wat die momenten zijn, waarom dan verstoppen in een lange les? Van didactici mogen we helemaal geen monologen langer dan 12 minuten houden. Dat heeft geen zin, geen concentratie, je staat voor Jan Doedel te praten. Als dat niet mag kunnen weblectures niet langer zijn dan 12 minuten en moeten ze gaan over die zaken waarvan we al lang weten dat die de essentie zijn. VLA!

Video leer accent, to the point uitleg of instructie van een onderwerp. Niets "taggen" in een weblecture. Gewoon het ACCENT leggen met een VLA:




Ik heb ooit wel eens begrepen dat het dan leerobjecten zijn. Dat vind ik prima. Ik denk dan bijvoorbeeld aan:



Nu hoor ik u al roepen, maar met alleen bouwstenen kun je geen huis bouwen. Daar kan ik me wel in vinden. Dus we gaan de VLA’s inbedden met allerlei verrijkende achter- of zoals u wilt voorgronden. Dat kan prima in een ELO of andere omgeving. Ik denk dan aan:


En wat doet de docent? Die vertelt prachtige voorbeelden, zet het in de context, begeleidt, vraagt en verwondert. Verwijst dan eens naar de digitale leeromgeving, dan eens naar een VLA en zet zijn lessen, colleges weer volgens strakke of minder strakke didactisch verantwoorde structuren in elkaar. Iets als het verloop van de les/college in zeven stappen, die ik las op de site van onderwijs van morgen:



1. De docent geeft leerdoelen aan
De docent legitimeert de gevraagde inspanning. Hij bevraagt ook leerlingen om de zin van het leerdoel uit te leggen. Gevolg: meer motivatie bij de leerlingen.
2. De docent activeert voorkennis
Wat weten we al? Wat hebben we de vorige les geleerd? Op deze manier komt de nieuwe stof in de zone van naaste ontwikkeling (theorie van Vygotsky).
3. De docent geeft een korte instructie (circa 10 minuten)
De attentieboog is op deze leeftijd niet veel langer dan 12 minuten. Te lange instructie gaat verloren door verlies aan aandacht.
4. De leerlingen maken hun huiswerktaken in de klas (circa 20 minuten)
De leerlingen mogen samenwerken. Omdat ze weten dat ze dan van hun huiswerk af zijn, wordt er stevig doorgeweerkt. De leraar loopt (coachend) door de klas.
5. Wat hebben we geleerd? Evaluatie
De docent vraagt leerlingen aan te geven wat ze van de lesstof begrepen hebben. Hij vat de lesstof nogmaals kort samen.
6. Reflectie
Wat hebben we geleerd van het leerproces? Hoe kunnen we daar in de toekomst ons voordeel mee doen? Drie leerlingen vertellen dit voor de klas.
7. Toetsen
Check of de leerling het heeft begrepen (of ook wel of de docent het heeft weten over te brengen……).

Wil je trouwens nog wat goede en minder goede voorbeelden zien van videogebruik?
Kijk dan eens op de blog van Gerard Dummer: http://www.gerarddummer.nl/blog/tag/weblecture

Heb je zelf al eens een weblecture van meer dan 45 minuten gevolgd op je PC, laptop, iPad? Moet je eens doen........ Dan smaakt VLA denk ik nog lekkerder.

4 opmerkingen:

  1. Ook met alleen VLA's kwam de Khanacademy.org al een heel eind. Nu met het oefen- en coachgedeelte erbij is het nog meer virtueel onderwijs geworden. Die 7 stappen van een goede les kunnen de leerling dan ook zelf regisseren mits ze hebben leren leren (mijn stokpaardje;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest bij dit bericht ook meteen aan de Khanacademy denken en dan vooral aan dit TED filmpje van Salman Khan http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html

    Hij stelt dat video de mogelijkheid biedt om het onderwijs effectiever te maken door de kennisoverdracht buiten de les te laten plaatsvinden en in de les juist actief aan de slag te gaan. Lijkt mij idd ook veel effectiever dan naar een docent luisteren, naar huis gaan om er tijdens het huiswerk achter te komen dat je het eigenlijk niet begrepen hebt en dan vast lopen.

    Wij gaan bij de HAN ook inzetten op het opnemen van kennisclips ipv hele colleges en ik wil ook graag bovenstaand model uitproberen bij opleidingen om te kijken hoe dat bevalt.

    Ik ben het dus helemaal eens met de strekking van dit artikel.



    Esther van der Linde - Adviseur ICT in Onderwijs HAN

    http://www.han.nl/hanovatie I http://www.kiesactief.nl/ I http://www.digitaledidactiek.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeten we weblectures afschaffen? Ik geloof in een goede match tussen didactisch doel en het gebruik van de juiste tool. Sommige weblectures kunnen net als goede hoorcolleges ook na 12 minuten nog boeiend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Heino, Leuke idee van een VLA.

    De functie van een college is veel meer dan alleen het overbrengen van kennis van docent naar student. Al kom ik veel docenten die de traditionele aanpak nog steeds bezigen. Zij staan het liefst twee keer 45 minuten te oreren.
    Het opnemen van zo'n traditioneel college en dat in een richmedia omgeving aanbieden, het bekende weblecture is vanuit didactisch oogpunt niet heel interessant. Zeker niet, zoals je aangeeft, dat de een spanningsboog maar 12 minuten duurt.

    Uit onderzoeken blijkt wel dat studenten deze weblectures gebruiken. Met name bij het leren voor het tentamen. Daarnaast hebben deze weblectures een functie voor studenten die verhinderd waren, moeite hebben met taal of dyslectisch zijn.

    Dus aanbieden van standaard weblectures als service aan studenten zou ik niet na laten.

    Wel zou ik opzoek gaan naar andere vormen van college geven en van inzet van weblectures. En dat is precies waar je met het VLA op doelt.

    BeantwoordenVerwijderen