donderdag 23 juni 2011

Learning Analytics

Hoe een SURF bijeenkomst je mening aanzienlijk kan bijstellen….
Ik dacht bij dit onderwerp aan Amerikaanse toestanden van 88000 studenten gebruiken Blackboard van 90000 on campus. Daarvan studeert 40% van 3 uur ’s nachts tot
4 uur 33 AM. Leuk om te weten dat en wanneer je duur betaalde spullenboel wordt gebruikt, helemaal voor de financial controller.

Maar zie daar: John Doove pakt me in met zijn enthousiaste presentatie over Learning Analytics. Dat SURF deze ontwikkeling uit het door EDUCAUSE Learning initiative en the New Media Consortium van 2011 Horizon Report heeft gehaald en naar een Nederlands programma wil tillen begrijp ik nu dan ook.

Hij wil naar kwalitatieve indicatoren die je in bijvoorbeeld de DLO kunt onderzoeken. Een moeilijke opdracht maar zeker een interessante. Zo schreef Eus van Hove eens dat je in Blackboard een voorwaardelijke toets kunt gebruiken. Wanneer je die haalt krijg je de vervolgstof te zien in je DLO. Dat is voortborduren op kennis die je dan onder de knie hebt. Een goed didactisch principe. Of niet? Kunnen we dan vergelijken of studenten die op deze wijze in de DLO werken beter scoren dan studenten die dat niet doen? Daar kun je nog veel dieper over doordenken en dat lijkt me nu wel aan John besteed.

Ook Willem van Valkenburg laat in zijn presentatie (volgens mij in Leeds) zien hoe de TU Delft er al mee bezig is. Wanneer je weet wat de docenten en studenten gebruiken, in Blackboard in dit geval, kun je ook sturen op wat er “meer” te halen of te doen is. Beter didactisch gebruik, meer resultaat? Interessante ontwikkelingen dat zeker. Ik heb de omgeving Eesysoft waar Willem over rept bekeken en ben ook met hen in gesprek geraakt, ik zie daar zeker kansen liggen, scheelt je nog help- en instructie tijd ook!

Tot slot in deze overpeinzing: gebruiken de HBO-docenten die natuurlijk allemaal zeker vakman/vrouw zijn op de inhoud die ze doceren wel alle didactische mogelijkheden. Kennen ze die wel? Docent is aan de ene kant inhoudelijk vakmanschap en aan de andere kant didactisch/pedagogisch vakmanschap. Winst valt denk ik zeker te halen in dat tweede deel. Veel van onze docenten komen uit het bedrijfsleven. Hebben dan nog wellicht een didactische aantekening gehaald, maar die is in verhouding wel aan de “magere” kant ten opzichte van bijvoorbeeld een lerarenopleiding.

Wanneer we dus het gebruik van een DLO door middel van Learning Analytics kunnen koppelen aan de kwaliteit van het onderwijs dan lijkt me dat geweldig! John ik ben om, al was het alleen al om eens met bewijzen voor die kwaliteit te komen en dat is meer dan de vraag of de studenten wel tevreden zijn….. En nu ik toch bezig ben zou ik nog graag even teruggrijpen op mijn blogbericht op SURFspace waarin ik schreef dat je dan wel een wat langduriger koers moet inzetten en je niet na een jaar weer van die koers moet laten verdrijven, dat geld zeker bij dit soort onderzoeken. Dus als we “ja” zeggen dan graag ook voor een tiental jaar?
Doen, lijkt me.

2 opmerkingen:

  1. Op De Onderwijsdagen 2009 heb ik het concept ‘Elektronische lessen als onderwijstijd’ gelanceerd. Met tools in een geavanceerde elektronische leeromgeving (Blackboard) is het leerproces van leerlingen/studenten nauwkeurig te volgen (performance dashboard) en zijn aangepaste leerwegen mogelijk (adaptive release). De ‘learning analytics’ bewijzen meer onderwijsefficiëntie.
    Hoewel er enthousiast is gereageerd tijdens De Onderwijsdagen 2009 heeft het concept ‘Elektronische lessen als onderwijstijd’ weinig tot geen navolging gekend.

    In het hoger onderwijs gaat men toch uit van de eigen verantwoordelijkheid van studenten. Waarom zou je studenten ‘achtervolgen’ in de elektronische leeromgeving? Hoewel.
    Langzaam komt het hoger onderwijs terug van de eigen verantwoordelijkheid van studenten. Fontys-voorzitter Wintels is tot de conclusie gekomen "dat al die vrijheid voor studenten niet werkt in het HBO" (NRC Handelsblad, 22 juni 2011).

    In het VO en MBO komt het gebruik van ICT in leerprocessen moeizaam van de grond. De meeste scholen beschikken niet over een geavanceerde elektronische leeromgeving waarmee leerprocessen gevolgd en gestuurd kunnen worden. Maar vooral het taakbeleid op scholen verzet zich tegen het gebruik van ICT in leerprocessen. Scholen ontvangen alleen subsidie als aan de norm van 1000 uur onderwijstijd per jaar is voldaan. Voor de Onderwijsinspectie telt een elektronische les NIET als onderwijstijd!

    Zolang de drempels voor ICT-gebruik in leerprocessen niet worden weggenomen zullen ‘learning analytics’ onvoldoende beschikbaar komen in Nederland. Ik verwacht dat in een land als Finland ‘learning analytics’ al beschikbaar zijn. Docenten geven daar 2 à 3 lessen per dag, zodat zij tijd over hebben voor het gebruik van ICT in leerprocessen. Bovendien kent Finland géén onderwijsinspectie, waardoor docenten niet worden gehinderd door regels rond onderwijstijd (http://iturl.nl/snxk0).

    Het onderwijs in Finland wordt niet voor niets een ‘fenomeen’ genoemd. De documentaire “The Finland Phenomena” laat dit prachtig zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De link naar de presentatie van Willem werkt niet. Heeft iemand de juiste? thx

    BeantwoordenVerwijderen