Henny Groot Zwaaftink
Mindmappen is een techniek die positief kan bijdragen: studenten leren beter na te denken over kernwoorden en krijgen meer inzicht in hoofd- en bijzaken. Studenten kunnen er makkelijker mee leren, vinden hierdoor werkstukken maken veel leuker.
In februari is een nieuwe release van Freemind 0.9.0 uitgebracht .
Als docent maak ik regelmatig gebruik van dit programma Freemind.
FreeMind is een open-code mindmap hulpprogramma ontworpen in Java voor het organiseren, analyseren en structuren van ideeën en informatie. FreeMind is een krachtig gereedschap, gemakkelijk te hanteren en zeer praktisch. FreeMind kan voor veel doeleinden gebruikt worden: om grote aantallen informatie te organiseren, inhoud te structuren, artikelen samen te vatten, projecten te organiseren, algemene ideeën geheugensteuntjes aan te maken enz.
Enkele voorbeelden waar het gebruik van digitaal mindmappen voordelen biedt:
Bij groepsopdrachten
Met regelmaat verstrekken we groepsopdrachten. Deze opdrachten zijn vaak complex en te groot om door een student te worden uitgevoerd. Bij een groep veronderstellen we dat samenwerking betekent: kennis en materialen delen om tot een gemeenschappelijk eindproduct te komen.
Om het rendement van de groepsopdracht te verhogen wordt FreeMind ingezet:
1. Ieder groepslid maakt een digitale mindmap van de opdracht en plaatst deze in de leeromgeving.
De bijdrage van ieder groepslid in het denkproces is zo zichtbaar.
2. Kennisdelen:
a. De mindmaps binnen een groep worden met elkaar vergeleken. Ook de “verlegen en stille” groepsleden komen nu aan bod.
b. De discussie binnen een groep wordt verdiept, omdat iedereen zich heeft voorbereid.
3. De docent kan het denkproces in de groep beter ondersteunen.
Bij video’s
In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van video’s en weblectures.
Om het rendement te verhogen moeten studenten een digitale mindmap maken van de video en deze publiceren in de leeromgeving. Het effect is, dat de studenten de video actiever bekijken en de docent kan controleren of de student de essentie uit de video heeft gehaald.
Bij functiebeperking
Mindmappen is bijzonder geschikt voor studenten met een functiebeperking zoals dyslexie.
Een mindmap geeft structuur. Dyslectische studenten hebben hier veel behoefte aan. Het helpt een student de kernbegrippen te koppelen aan daaraan afgeleide begrippen en ook deze weer visueel te maken. Door het gebruik van beelden hoeft het kind bij herhaling van de stof niet zoveel tijd te stoppen in het weer doorlezen, maar kan het gelijk gebruik maken van zijn begripsniveau. Enkele uitspraken:
Carlo Post • Op een middelbare school in Utrecht - waar veel leerlingen met ADHD, dyslexie of enige andere functiebeperking zijn - wordt deze techniek als cursus aan de leerlingen aangeboden.
Lily E. van Rosmalen • Studenten met dyslexie of ADHD/ADD worden door mij regelmatig verwezen naar cursussen mindmapping en/of speedreading. Uitstekende ondersteunende vaardigheden, waarvan overigens niet alleen studenten met een functiebeperking profijt hebben. M.i. zou het een studievaardigheid moeten zijn die iedereen krijgt aangereikt. Het schort bij veel HBOstudenten aan concentratie tijdens het studeren. Verder beschikken weinig studenten over goede manieren om een uitgebreide tekst of theorie zichzelf eigen te maken. Mindmappen is bewezen nuttig hierbij.
Verhoog het rendement van uw lessen met mindmappen.
Docentenmateriaal bestaat vaak uit regels tekst of presentaties van overhead slides. Dat materiaal vergt van studenten dat ze grote aantallen schermen moeten onthouden.
Docenten die mindmap software gebruiken, kunnen complex lesmateriaal grafisch organiseren en presenteren op een enkele pagina in een begrijpelijk visueel formaat met tekst en beeld. Tijdens de lessen gebruikt de docent deze mindmap om op de kernonderwerpen te focussen. Hierdoor wordt voorkomen dat studenten verdwalen in een overvloed aan details.
Docenten kunnen mindmaps gebruiken om complexe cursusinformatie op een enkel blad te presenteren, in een eenvoudige visueel aantrekkelijke vorm.
Links:
Lesgeven met mindmappen
Mindmappen in het onderwijs
Speciaal onderwijs en zorg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten